Fosterbarns skolgång och utbildning
DOI:
https://doi.org/10.3384/SVT.1998.5.1.2930Abstract
Svenska lagstiftare har i flera generationers barnavårdslagstiftning påtalat att fosterbarns utbildning är en viktig fråga som måste bevakas. Trots det har praktik, tillsynsmyndigheter och forskare visat ett svagt intresse för hur det går för fosterbarn i skolan, om de lämnar vården med en hygglig utbildning eller ej. Situationen i Storbritannien och USA är radikalt annorlunda. Artikeln är en översikt av internationell forskning om problem, förklaringar och försök till lösningar.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Allt material i Socialvetenskaplig tidskrift publiceras sedan 2022 (Vol 28 Nr 2) med omedelbar öppen tillgång (open access), under Creative Commons-licensen CC BY 4.0. Upphovsrätten till innehållet tillhör respektive författare.
Allt innehåll i tidskriften är fritt tillgängligt utan kostnad och får fritt läsas, laddas ned, kopieras, delas, skrivas ut och länkas. När innehållet används måste författare, källa och licens anges. Författaren kan fritt göra sin publicerade text tillgänglig på institutionella och internetbaserade arkiv, exempelvis sitt lärosätes digitala arkiv eller andra tjänster för detta.
Inga publiceringsavgifter tas ut vid publicering i Socialvetenskaplig tidskrift.