Barn och ungas uppfattningar om socialtjänsten

– erfarenheter från en riktad undervisningsinsats

Författare

  • Ylva Spånberger Weitz Institutionen för samhällsvetenskaper vid Södertörns högskola och Institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet.
  • Maja Hagström Verksam vid Storsthlm.

DOI:

https://doi.org/10.3384/SVT.2022.29.1.4415

Abstract

Artikeln belyser införandet av undervisning om socialtjänsten i skolan, med fokus på barn och ungas perspektiv. Syftet är att beskriva hur elevernas kunskap om och attityder till socialtjänsten har förändrats efter genomförd undervisning samt hur eleverna ser på undervisningen och på sin förvärvade kunskap. Resultaten visar att eleverna över lag var positiva till den undervisning de hade fått. De framhöll särskilt värdet av att känna till socialtjänsten, att få kunskap om vad socialtjänsten gör samt att få veta att barn och unga själva kan ta kontakt med socialtjänsten vid behov av stöd och hjälp. Resultaten tyder också på att elevernas kunskap om socialtjänsten stärktes och att attityderna blev mer positiva efter genomförd undervisning. Efter genomförd undervisning beskrev eleverna själva att deras bild av socialtjänsten hade förändrats och socialtjänsten beskrevs som ett av flera möjliga alternativ att vända sig till vid eget behov av stöd och hjälp.

Downloads

Publicerad

2022-07-11

Referera så här

Spånberger Weitz, Y. . och Hagström, M. (2022) ”Barn och ungas uppfattningar om socialtjänsten : – erfarenheter från en riktad undervisningsinsats”, Socialvetenskaplig tidskrift, 29(1), s. 71–90. doi: 10.3384/SVT.2022.29.1.4415.

Nummer

Sektion

Artiklar

Mest lästa artiklar av samma författare