Debatt: Om fascism, antifascism och förskolepedagogik

Författare

  • Ingalill Eriksson

DOI:

https://doi.org/10.3384/SVT.1994.1.4.3050

Abstract

Syftet med artikeln är att, utifrån en empirisk studie av barnomsorgen, reflektera kring antifascism och förskolans sociala liv. Tesen är att det finns en antifascism i förskolepedagogiken, som tidigare inte synliggjorts. Den första delen av artikeln handlar om aktuell debatt kring fascism och antifascism. Baumans bok om Auschwitz och det moderna samhället tas upp, liksom debatten om Carl Gustav Iungs förflutna och jungianimens påstådda sarnhörighet med fascismen. Är Emmanuel Levinas' antifascistiska filosofi den som kan visa vägen ut ur motsatsen rationalism -irrationalism och den ömsesidiga anklagelsen om fascism som resultat av för mycket eller för lite vetenskapligt förnuft? Emmanuel Levinas tankar finns med i den svenska förskolepedagogiken, även om den där sällan uttrycks i hans termer. Enligt Levinas börjar antifascismen i mötet mellan enskilda människor, där du lär dig att se den Andres Ansikte och njuta av livet.

Downloads

Publicerad

2016-01-15

Referera så här

Eriksson, I. (2016) ”Debatt: Om fascism, antifascism och förskolepedagogik”, Socialvetenskaplig tidskrift, 1(4). doi: 10.3384/SVT.1994.1.4.3050.

Nummer

Sektion

Övrigt