Vision: En källa till innovation, illusion eller social kontroll?

Författare

  • Kazem Chaharbaghi

DOI:

https://doi.org/10.3384/SVT.2010.17.3-4.2480

Abstract

Begreppet vision har kommit att få en framträdande position i modernt ledarskap. En vision kan vara en inspirerande beskrivning av vad en organisation ska bli och vad den vill uppnå i framtiden. Organisationer som präglas av mångfald och icke-hierarkiska strukturer kännetecknas dock alltid av tvetydighet vad gäller mål och mått på framgång. Samtidigt är det omöjligt att veta var organisationen är på väg om visionen är luddig och saknar riktigt innehåll. I så fall blir visioner illusioner som inte förmår att motivera människor. Men när insikt, reflektion och framsynthet betonas, då kan visionen bli konstruktiv. Detta argument utvecklas här med hjälp av en modell med tre dimensioner som fungerar både som kritik av nuvarande användning av visioner i organisationer och visar hur en framtida bättre lösning skulle kunna åstadkommas.

Downloads

Publicerad

2016-04-12

Referera så här

Chaharbaghi, K. (2016) ”Vision: En källa till innovation, illusion eller social kontroll?”, Socialvetenskaplig tidskrift, 17(3-4). doi: 10.3384/SVT.2010.17.3-4.2480.

Nummer

Sektion

Artiklar