Fängelser, marknad, fria studier - skolans institutionella ansikten och utvecklingstendenser
DOI:
https://doi.org/10.3384/SVT.1996.3.4.2970Abstract
Den pliktreglerade obligatoriska skolan kan framstå som enhetlig därfar att den är gemensam. I det gemensamma finns emellertid olikheter. I artikeln tas tre i skolan verksamma motivationstyper upp till behandling: tvång, utbildningsberoende och kunskapsvilja. De blir synliga i tre elevkategorier; tre lärarroller och i tre olika institutionella skolansikten - men också i tre utvecklingstendenser inom skolan. På samma gång som tvåtredjedelsskolan, med sin samtidiga fängelse- och marknadskaraktar, växer fram, mobiliseras kunskapsviljan för att återerövra kunskapens mening inom skolan.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Allt material i Socialvetenskaplig tidskrift publiceras sedan 2022 (Vol 28 Nr 2) med omedelbar öppen tillgång (open access), under Creative Commons-licensen CC BY 4.0. Upphovsrätten till innehållet tillhör respektive författare.
Allt innehåll i tidskriften är fritt tillgängligt utan kostnad och får fritt läsas, laddas ned, kopieras, delas, skrivas ut och länkas. När innehållet används måste författare, källa och licens anges. Författaren kan fritt göra sin publicerade text tillgänglig på institutionella och internetbaserade arkiv, exempelvis sitt lärosätes digitala arkiv eller andra tjänster för detta.
Inga publiceringsavgifter tas ut vid publicering i Socialvetenskaplig tidskrift.