Fängelser, marknad, fria studier - skolans institutionella ansikten och utvecklingstendenser

Authors

  • Anders Persson

DOI:

https://doi.org/10.3384/SVT.1996.3.4.2970

Abstract

Den pliktreglerade obligatoriska skolan kan framstå som enhetlig därfar att den är gemensam. I det gemensamma finns emellertid olikheter. I artikeln tas tre i skolan verksamma motivationstyper upp till behandling: tvång, utbildningsberoende och kunskapsvilja. De blir synliga i tre elevkategorier; tre lärarroller och i tre olika institutionella skolansikten - men också i tre utvecklingstendenser inom skolan. På samma gång som tvåtredjedelsskolan, med sin samtidiga fängelse- och marknadskaraktar, växer fram, mobiliseras kunskapsviljan för att återerövra kunskapens mening inom skolan.

Downloads

Published

2016-01-23

How to Cite

Persson, A. (2016) “Fängelser, marknad, fria studier - skolans institutionella ansikten och utvecklingstendenser”, Socialvetenskaplig tidskrift, 3(4). doi: 10.3384/SVT.1996.3.4.2970.

Issue

Section

Artiklar