Ida Runge (2023)
“Jag vill gärna ha hjälp, men ta inte mina barn” -Föräldraskap hos föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning. Diss. Malmö universitet
DOI:
https://doi.org/10.3384/SVT.2024.31.3-4.5645Abstract
I Sverige antogs år 2018 en nationell strategi för stärkt föräldraskapsstöd i syfte att främja barns hälsa och utveckling. Föräldraskapsstödets utformning varierar, bland annat beroende på föräldrars behov av stöd, familjekonstellationer, syn på barnuppfostran och familjens tillgång till stödjande sociala strukturer.
En grupp föräldrar som är långt ifrån homogen, och som Ida Runge studerat i sin avhandling, är föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Det är en grupp som många gånger beskrivs som sårbar i dagens samhälle eftersom de ofta har lägre inkomst och bor i socioekonomiskt utsatta områden. Det är heller inte ovanligt att personer med IF har låg utbildningsbakgrund och därför har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden, vilket kan innebära att de behöver stöd från samhället för sin försörjning, eller deltar i daglig verksamhet med låg ersättningsnivå.
Avhandlingen, som är en monografi, bidrar till ökad kunskap om föräldrar med IF och om deras erfarenheter av att vara föräldrar, men den berör även jämlikhetsaspekter som handlar om människors lika värde i ett samhälle för alla. Syftet var att studera hur föräldraskap upplevs, praktiseras och reflekteras av föräldrar med IF, genom att utforska hur föräldraskapet görs och formas i samspel med barnet, med för föräldrarna viktiga andra och med omgivningen. Här beskrivs omgivningen som den omgivande miljön bestående av andra människor men också av samhälleliga strukturer, ideal, normer och lagstiftningar. Tre forskningsfrågor har varit vägledande:
- Hur skildras föräldraskapet i vardagslivet, i relation till barnen, till anhöriga och till omgivningen av föräldrarna?
- Hur kan föräldrarnas tankar och göranden förstås i relation till deras livserfarenheter?
- Hur hanterar och utmanar föräldrarna omgivningens uppfattningar om deras föräldraskap?
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Thomas Strandberg

Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Allt material i Socialvetenskaplig tidskrift publiceras sedan 2022 (Vol 28 Nr 2) med omedelbar öppen tillgång (open access), under Creative Commons-licensen CC BY 4.0. Upphovsrätten till innehållet tillhör respektive författare.
Allt innehåll i tidskriften är fritt tillgängligt utan kostnad och får fritt läsas, laddas ned, kopieras, delas, skrivas ut och länkas. När innehållet används måste författare, källa och licens anges. Författaren kan fritt göra sin publicerade text tillgänglig på institutionella och internetbaserade arkiv, exempelvis sitt lärosätes digitala arkiv eller andra tjänster för detta.
Inga publiceringsavgifter tas ut vid publicering i Socialvetenskaplig tidskrift.